18/07/2014

Sabah: Kota Kinabalu~Kundasang (Jun 2014) - Part 1

Alhamdulillah, lama dah nak wat entry saya sekeluarga pergi ke Sabah tempohari (23/6-27/6/14) tapi sampai ke sudah tak sempat, sibuk dan penat sbb berpuasa hihi..otak kekadang tak leh nak pikir sgt bila bab nak wat ayat karangan ni..tapi hari ni saya laratkan juga jari utk menaip apa yg patut, mungkin ada terselit info yg berguna utk pembaca yg melawat blog saya.

Tapi jenis saya nih, tak reti nak membebel panjang-panjang, so biarlah gambar yg berbicara bagi pihak saya ekekek (sebenarnya mmg ketandusan idea huhu). okay, inilah sebahagian foto yg sempat saya ambil semasa di sana.



Hari Pertama (23.6.14)
<Kota Kinabalu>

we r coming Sabah :))
KKIA2 - pemandangan depan, masa ni sedang tunggu kereta sewa :)
Grace Point - Lapar! tempat makan tengahari kami yg pertama selepas turun dari plane.
Gerai Chicken Rice - pilihan anak saya, katanya okaylah biasa2 aje..

Gerai Grill Fish - pilihan en husben
Nasi Putih Udang Berempah dgn Kerabu Mangga RM9.00 (thumbsUp!)

~Tang Dynasty Park Hotel~
Jalan Sembulan Kota Kinabalu

Tang Dynasty Park Hotel - Hotel pilihan en husben yg dipilih melalui Agoda.com.
Senarai Perancangan Jalan-Jalan sepanjang kami disana (tapi ada yg tak sempat nak pergi)
-antara kemudahan yg disediakan
salah satu sudut dlm bilik ni (sowy semak ckit sbb penat masa tu)











~Pasar Malam Ikan Todak~
bersebelahan pasar besar KK dan pasar sinsuran

Pekena cendol, soya cincau dan fresh orange sbb cuaca mlm panas sgt ':)
Nasi Goreng Udang & Nasi Goreng Seafood - kalau tanya pendapat ikhlas saya hmm saya tak recommended lah
sbbnya dua2 nasi goreng tu langsung takda beza dari rupa dan juga rasa (selain drpd tu tawaq hambaq) tapi ni bab goreng2 selain tu anda juga boleh cuba yg seafood fresh dia mungkin sedap ke..saya tak tawlah sbb tak cuba hihi..
NadiRasa Resipi - haa inilah kedainya yea..take note ok kalau nak cuba la
Sayap Ayam Madu - siap ada tanda HALAL tau..sbb nak meyakinkan pelancong Islam yg datang ke sini :)
anak saya kata sedap..

Hari Ke-2 (24.6.14)
<Kundasang>

~Desa Dairy Farm aka New Zealand Sabah~
Mesilou, Kundasang

laluan masuk ke DDF

berlopak lopak dan berbatu batu besar, dah cam naik keta kuda masa tu hihi..

Papan tanda DDF dan senarai harga tiket masuk.

Pintu Gerbang DDF - sudah satu kemestian iaitu ambik gambo haha..
Pejabat + Gerai DDF
jalan in/out DDF (cantikkan pemandangan kat sana tu)
tu puncak kinabalu la tu tapi dah ditutup awan (tetap cantik)
Nun jauh di sana..lembu NZ dilepaskan, time feeding lembu2 ni kol 3ptg so malas nak tunggu
amik gambar pon jadilah berlatar belakangkan gunung kinabalu yg tersergam indah..subhanallah!

-Kandang Anak Lembu/Calf Pens


Rumput & Susu - disediakan utk pengunjung bagi merasai sendiri pengalaman memberi makan pada haiwan ternakan dari ladang DDF (tapi bayar taw not free, murah jek)

kesat kasut anda dulu kat karpet basah tu sebelum masuk ke kandang anak lembu.






-suasana dalam kedai DDF










Sedap sgt mama..i love ice cream fresh milk from ladang;)





-laluan naik dan turun ke DDF


~Kundasang War Memorial~
Pekan Kundasang













-Pekan Kundasang


Buah Avakado (sebelah bawah kiri)
Buah Bambangan

Buah Lemak Manis

Buah Nona (kiri) & Buah Tarap (kanan)

lupa nama nya tapi inilah serunding ala org sabah bah ;)
kata mereka sedap makan ngan nasi panas2.

pelbagai jenis beras bukit
Soto Ayam di Pekan Ranau - ala sabahan, rasanya boleh lah

-Kinabalu Pine Resort, singgap jap



tempat tarikan utama Kinabalu Pine Resort, yg betul2 menghadap Gunung Kinabalu
haha sempat tu walaupun tak nampak langsung puncak hihi..





~JResidence~
Jalan Kinabalu, Kinabalu Park, Kota Kinabalu Sabah
contact no:012869 6969

J. - papan tanda Jresidence walaupun kecik senang nampak sbb tepi jalan kinabalu jer
wouuu..curam giler dan muat 1 kereta jer jalan dia okay!


Rumah No. 5a & 5b - salah satu tarikan utama JResidence, penginapan yg sentiasa full booked
sbb pemandangan menghadap hutan tu memang cantik.


check in counter - terletak di lereng jalan masuk yg curam hihi..
pemandangan dari check in counter, oh alahai tingginya nak turun 
Car Park yg disediakan adalah amat terhad yea
Villa - utk yg bawa keluarga besar dan ingin selesa, harga satu rumah tak silap saya RM400.00/1 mlm



Bilik No. 1 - saya suka sbb tak bersambung ngan bilik yg lain..privacy sikit :)





tekanan air yg sgt rendah di sinki dan sgt sejuk


tiada astro tapi disediakan cd movie jika bosan


bilik no. 1 saya betul2 berdepan dgn hutan menghijau




okay, sampai setakat ini dulu, nanti saya sambung lagi di Part 2 soon yea..gudnite;)

No comments:

Post a Comment

apa saja komen yg ikhlas dari hati ;)